/-------------------/ / / /-------/ /--/ /------/ /-------/ /--------------/ / / / / / / /-/ / / / / / / /----/ / / / / / / / /-/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /----/ / / / / / / / /-/ / / / / / / / / / / / / / / / / /----/ / / / / / / / /-/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /----/ / /----/ / /-/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /-------/ /-------/ /------/ /--/ /--/ / / / /--------------------------------------------------------/ / / /-------------------------------------------------------------/ 222 222 2 2 2 2 2 2 2 2 222 222 LINKS ÄVENTYR Guide Version 1.0 Av Mattiac@usa.net En hel del fok har det gamla NES spelet "Zelda II: The Adventure of Link" där ute. Hursomhelst, ifall du är som en hel del folk, har du inte kommit igenom spelet än. Nåväl, frukta icke, för att denna guide kommmer att hjälpa dig igenom allt. Det här är vad som står med i denna guide: -Historien bakom Zelda 2 -Hur man använder handkontrollen -De vanligaste landskapen -Sökandet efter den tredje Trekraften -Platser med Hjärt & Magi Behållare (och andra viktiga saker) -Palats kartor -Boss Strategier (och andra tuffa fiender) -Nivåer och Erfarenhet -Magi Trollformler -Frequently Asked Questions (=Ofta Förekommande Frågor) -Allmäna Tips -Grundläggande Resplan -Game Genie Koder Med allt det sagt, så kör vi igång! ======================================================================= HISTORIEN BAKOM ZELDA 2 I slutet av en hemsk strid, störtades Ganon av Link, och Link tog tillbaka Trekraften och räddade prinsessan Zelda. Men, är det verkligen slut? Många säsonger har passerat sedan dess. Hyrule var på vägen till ruin. Kraften som Ganons usla hjärta hade lämnat efter sig orsakade kaos och oordning i Hyrule. Inte nog med det, även efter Ganons fall så fanns några av hans underhuggare kvar, de väntade på Ganons återkomst. Nyckeln till Ganons återkomst var Links blod - den tappra gossen som störtade ondskans kung. Ganon borde bli återupplivad genom att offra Link och ta hans blod och strö det över Ganons aska. Under tiden, Link stannade kvar i lilla kungadömet Hyrule och hjälpte till med återuppbyggnaden. Men omständigheterna såg inte så bra ut. En dag dykte ett konstigt märke, exakt likt kungadömets vapensköld, upp på baksidan av Links hand när han närmade sin 16:de födelsedag. Det oroade Link, så han sökte upp Impa. Prinsessan Zeldas barnjungfru blev shockad och skrämd när hon såg födelsemärket. När hon återfick fattningen, tog hon Link till Norra palatset. Det var en dörr i Norra palatset kallad "dörren som inte öppnar." Endast ättlingarna av Impas familj som tjänat kungen visste hur man öppnade dörren. Impa tog Links hand och tryckte baksidan mot dörren. Det var ett ljud som lät som ett lås öppnades, dörren öppnades långsamt och på ett altar i mitten av rummet låg en vacker kvinna. "Här ligger prinsessan Zelda". Impa började tala lugnt. "Link, tiden har kommit när jag måste berätta legenden om Zelda i Hyrule. Det sägs att för länge sedan, när Hyrule var ett land, bevarade en stor härskare freden med Trekraften. Men, kungen var mer barn än man och han dog. Sedan, prinsen av kungadömet borde ha blivit kung och ärvt allting, men han kunde endast ärva Trekraften i delar. Prinsen letade överallt, men han kunde inte hitta dem. Då, gav en magiker nära kungen några oväntade nyheter. Innan han dog, hade kungen sagt något om Trekraften till prinsens yngre syster prinsessan Zelda. Prinsen började genast att fråga prinsessan, men hon sa ingeting till honom. Efter prinsen, hotade magikern att försätta prinsessan i en evigt sömn ifall hon inte talade, men hon vägrade. "I hans ilska, magikern försökte kasta en förbannelse över prinsessan. Den överraskade prinsen försökte stoppa honom, men magikern stred mot prinsen och fortsatte med förbannelsen. Då, när förbannelsen slutligen var kastad, prinsessan Zelda föll ner och trädde in i en sömn som hon kanske aldrig vaknar från. Vid samma tillfälle, föll magikern också ner och tog hans sista andetag." "I hans sorg, placerade prinsen prinsessan i detta rum. Han hoppades att hon en dag skulle komma tillbaka till livet. Så att denna tragedi aldrig skulle bli glömd, beordrade han att varje flicka född i kungliga hus- hållet skulle få heta Zelda." Impa stod nära altaret där prinsessan Zelda låg i en djup sömn, och tog sex kristaller och en bokrulle med samma vapensköld och gav dem till Link. "I generationer, har dessa föremål gått i arv i min familj, som har blivit satta åt sidan för en tid när en stor kung ska komma. De är skrivna med ett antikt språk som ingen kan läsa nu. Men du som har vapenskölden kanske kan läsa dem. Det sägs att nyckeln till att förena Trekraften är gömd här. Nu är det dags för dig att läsa det." Link tittade med tvivel på bokrullen, men vad vet man? Även fast han inte sett bokstäverna förut, fann han att han kunde läsa dem som om de skulle tala till honom. Detta var skrivet på bokrullen. "Du som kontrollerar framtidens Trekraft. Jag ska ge dig Trekraftens hemlighet. Det finns tre typer av Trekraft - Kraft, Visdom och Mod. När dessa förs samman, uppnår Trekraften dess maximala styrka. Av dessa tre har jag lämnat Kraft och Visdom i kungariket. Men Visdomens Trekraft har jag gömt för ett skäl. Alla kan inte använda Trekraften. Det krävs en stark karaktär utan några onda avsikter. Men en medfödd speciell kvalité är också nödvändigt. Tyvärr, har jag inte hittat en sådan person under min livstid." "Därför, har jag beslutat att kasta en trollformel på alla i Hyrule. En vapensköld kommer att synas på en ung man med rätt karaktär, uppfostrad korrekt, fått många typer av erfarenhet och nått en viss ålder. Men, vad kommer att hända ifall någon annan använder Trekraften? Ifall den blir missbrukad, producerar den ondska." "Modets Trekraft är gömd i Stora Palatset i Dödsdalen på största ön i Hyrule. Men, för att komma in måste du först besegra väktarna och ta bort den "bindande kraften." När du har besegrat väktarna, som jag gjorde för att förhindra fiender invadera the sex palatsen i Hyrule, sätt en kristall i alla statyer i de sex palatsen, den "bindande kraften" placerad i Dödsdalen tas bort och du kan komma in i Stora Palatset. Där måste du besegra den sista väktaren. Och du kan få Trekraften endast genom att besegra den väktaren. Det finns ingeting att frukta. Du är den rätta att ha trekraften. Du är signalen av hopp för Hyrule." Impa bönfallde Link, som höjde hans huvud långsamt efter att ha läst bokrullen. "Den magiska trollformeln kastad på prinsessan Zelda kommer säkert att brytas ifall Trekraften används. Snälla Link. Förena Trekraften och rädda prinsessan. Och återställ freden i Hyrule." Link nickade tyst i medgivande, och lämnade rummet efter tagit en lång titt på altaret. Då med ett magiskt svärd i hans vänstra hand och en magisk sköld i hans högra, gav han sig av ensam på hans långa resor. Vid den tiden, värvade Ganons underhuggare nya allierade från Undervärlden, och började arbeta djävulskt för återupplivningen av Ganon. DEL 1 - HUR MAN ANVÄNDER HANDKONTROLLEN ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿³ ³³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ ³³ ³³ ÚÄÄÄ¿ ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ Nintendo ³³ ³³ ³ ^ ³ ³ SELECT START ³ ³³ ³³ ÚÄÄÄÙ ÀÄÄÄ¿ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ B A ³³ ³³ ³ < O > ³ ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ÚÄÄÄÄÄ¿ ÚÄÄÄÄÄ¿ ³³ ³³ ÀÄÄÄ¿ ÚÄÄÄÙ ³ ÛÛÛÛÛÛ ÛÛÛÛÛÛ ³ ³ÛÛÛÛÛ³ ³ÛÛÛÛÛ³ ³³ ³³ ³ v ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ ÀÄÄÄÄÄÙ ÀÄÄÄÄÄÙ ³³ ³³ ÀÄÄÄÙ ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³³ ³ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ Styrkorset: Links rörelser SELECT : Använda magi (tryck på Start först) START : Pause/omstart knappar A : Hoppa/använda hammaren B : För att attackera med svärdet/spela flöjten DEL 2 - DE VANLIGASTE LANDSKAPEN Väg: Representerad av ljusa bruna vägar. Grässlätt: Representerad av gröna buskar som omger vägarna. Skog: Representerad av mörka gröna träd. Hav/floder: Representerad av färgen blå. Öken: Representerad av färgen grå/vit. Träsk: Representerad av en blandning av blå och grön. Berg: Representerad av bruna berg. Kyrkogård: Representerad av ljusa brun med vita kors på. Pråm brygga: Representerad av en brun plank bro över en flod. DEL 3 - SÖKANDET EFTER DEN TREDJE TREKRAFTEN Sammandrabbning med Ganons underhuggare. Å jösses! Genom en oväntad olycka, har Link gått av från vägen och in i en skog. Just då fiendens skugga... Ganons underhuggare närmar sig och väntar för en chans att attackera. Fienderna visas av två symboler nedanför. När Links bild dubleras med de symbolerna, ändras skärmen till strids skärmen. Stark fiende: Har en humanoid form. Svag fiende: Formad som en blob - med ögon. Skärmen och typ av fiende avgörs beroende på landskapet där Link möter en fiende. Vanlig väg: Platt land utan några objekt av något slag. Strid och flykt är båda lätt och du kan gå åt vilket håll du vill. Bit (Röd) och Bot (Blå): Ett gelé-liknande monster som wobblar omkring. Se upp! Bot hoppar! Grotta: Den här platsen är mörk och instängd jämförd med andra landskap. Layouten är väldigt komplicerad, med fallgropar. Ache: En fladdermus som lever på mörka ställen. Vanligtvis, hänger den upp och ner från träd eller i grottor. Öknen: Torrt område. Geldarm: En stor insekt som sträcker sig från marken till skyn. Du kan inte besegra den om du inte hugger mot dess huvud. Goriya: En liten djävul som attackerar Link med bumerang. Använd skölden för att slippa bli träffad av bumerangen. Se upp! Dessa djävular finns på vanliga vägar och i grottor också. Lowder: En skalbagge som hasar fram. Den äter upp liv energi. De lever i grottor också. Skog: Omgiven av en massa träd, det här stället är mörkt med nästan ingen sol som lyser in. Många fiender lurar där och attackerar ibland från träden. Molblin: En liten djävul som huvudsakligen lever i skogen. Han attackerar Link genom att kasta spjut, men han rör sig långsamt. Deeler: Rör sig upp och ner genom en tråd fastsatt i ett träd. Blå deelers hoppar ner till marken för att attackera Link. Moby: Attackerar Link genom att flyga ner från skyn. Den har väldigt lite livs kraft, men rör sig snabbt och är svår att besegra. Träsk: Träsk landet är där mark ytan är som lera. Det är svårt att gå där och Link sjunker ner i träsket. Octorok: En typ av bläckfisk som lever ovan jord. De studsar och attackerar genom att spotta ut stenar. Daira: En alligator soldat som attackerar med en yxa. Links sköld skyddar inte emot yxan. Kyrkogård: Kyrkogården är byggd på en liten kulle. Kungens grav är i centrum av kyrkogården. Moa: Ett spöke som flyger över kyrkogården. Du kan inte se alla typer av dem ifall du inte har ett kors. DEL 4 - PLATSER MED HJÄRT OCH MAGI BEHÅLLARE OCH ANDRA SAKER Link startar med 4 hjärt och magi behållare med möjligheten att få 4 till av varje sort under spelets gång. De finns lite överallt, men vanligtvis kan du hitta en magi och hjärt behållare rätt så nära varandra. HJÄRT BEHÅLLARE 1: Söder om det första palatset, hittar du en väg som leder till en liten skog. En av vägens fyrkanter är en stridsfyrkant med broar och bubblor. Det borde inte vara ett problem. Gå till mitten av skogen på biten med gräs, så kommer du till den. Hjärt Behållaren kommer att vara till höger, vaktad av en orange Goriya. Alltså en hund som kastar en bumerang (Jag rekommenderar att du har ihjäl Goriyan först - Hjärtbehållaren kommer ändå så att hela dig!) 2: Efter du har Hammaren, gå till vägen som du gick västerut ifrån för att komma till andra palatset (Det i träsket.) Istället för att gå västerut, gå till öst. Krossa stenblocket som blockerar ingången till grottan och Hjärt Behållaren kommer att vara i slutet av grottan. 3: När du har stövlarna, gå på sjön som du skulle till femte palatset. Efter du har gått ett tag så gå norrut fyra rutor, fortsätt sedan österut. Du kommer att veta att du har kommit rätt för att man kan bara gå norrut på ett ställe på vägen till palatset. Du kommer att hamna på en "krigs" ruta fast det inte finns några fiender utan du bara hoppar upp på berget och tar hjärtbehållaren. 4: Sök på stranden runtom det sjätte palatset, runt det syd-östra hörnet av världen. Det sista hjärtat kommer att vara i det området. MAGI BEHÅLLARE 1: Gå söderut från palatset du startar ditt äventyr i. Du kommer att hitta en grotta till söder och väster om palatset. Jag föreslår att du går hit innan första palatset, även fast du inte har ljuset. Efter du har spöat några Lowders och Octoroks (i mörkret, kan du se Lowders krypa omkring ifall du håller ett öga på marken. Octoroks är i gropar och hoppar upp och skjuter emot dig), Magi Behållaren är i slutet av grottan. 2: Efter du har fått Hammaren, omedelbart använd den på stenblocket alldeles till vänster om grottan som du kommer ifrån efter att tagit hammaren. Behållaren är på bottenvåningen till höger. 3: På Labyrint-Ön, kan du välja emellan två L-formade korridorer, välj den yttre. En av vägarnas fyrkanter är en gömd fallgrop, som leder till din sjunde Magi Behållare. 4: I den gömda staden Kasuto (som kan hittas genom att färdas genom grottan som finns uppe i skogen nära sjätte palatset. Använd hammaren på andra trädet på första raden). T=träd K=Kasuto B=berg [B] [T][T] [B] [T][K][T][T] [B][T][T][T][T][T] [B][T][T][T][T][T] [B][T][T][T][T][T] [B][T][T][T][T] [B][B][B][T][T][T] Var säker på att du talar med en gammal dam klädd i blått. Hon kommer att säga "Du behöver min hjälp" och släppa in dig. Du kommer att hitta sista magibehållaren i hennes hus. Det finns många andra saker att leta efter i Hyrule. Viktigast av alla är Hammaren, och här är beskrivningen hur du hittar den: Från Dödsberget, var säker att när det är en gaffel i vägen eller du måste välja mellan två eller flera grottor, VÄLJ DEN TILL HÖGER. När du har kommit ut ur den sista grottan gå till vänster till det svarta hålet i backen. När du kommer till en upp/ner hiss, ta hissen till bottenvåningen och fortsätt till höger. Till vänster hittar du en röd magikruka. Ha ihjäl några Darias och ta hammaren längst bort till höger. Var säker att din Liv nivå är åtminstone 4, och att du har Liv Magi, annars garanterar jag att DU INTE KOMMER att klara dig levande! ANDRA SAKER SOM ÄR AV INTRESSE: TROFÉ (Hopp Magi krävs): Gå till grottan i öknen norr om Norra Palatset (som du startar ditt äventyr ifrån). Ha helst ljuset med dig för att kunna se. Det är en del farliga hopp som kan vara svåra att genomföra i mörkret. Den röda Goriyan som vaktar Trofén kan vara svår att besegra i mörkret. Trofén finns längst in i grottan. Gå till staden Ruto som ligger syd-väst om grottan och lämna över Trofén till en kvinna och gå sedan ner i källaren och få Hopp Magi av en vis man. MEDICIN Efter du har kommit från grottan söder om Ruto, du kommer se en grottingång blockerad av ett stenblock i träsket. Härinne hittar du medicinen. (Så klart, behöver du Hammaren för att krossa stenblocket så att du kommer in i grottan överhuvudtaget.) BARNET (Reflekt Magi krävs): På Labyrint-Ön gå till återvändsgränden som är söder om fjärde palatset. Besegra Ödlemannen genom BDSEI (Behandla Det Som En Ironknuckle - kolla in palats strategierna), och du räddar barnet (som är till höger - till vänster finns utgången). MAGISK NYCKEL När du är i Den dolda staden Nya Kasuto, kolla in det tomma huset med eldstaden. Hoppa in i eldstaden och du kommer att få magins magi Spell. Gå till slutet av staden (Till höger där det finns en återvändsgränd) och använd Spell. Ett hus kommer att resa sig från marken, och den Magiska Nyckeln är din. Kom ihåg: utan Magiska Nyckeln KAN DU INTE komma igenom det sjätte palatset. Jag kommer inte att gå in på detaljer angående P-påsar, Röda krukor Feér, mest för att de inte är speciellt viktiga för spelet. Här några grundläggande saker att komma ihåg: - Röda krukor brukar gömma sig i klungor av speciell terräng. I stor öken eller träsk. - P-påsar vanligtvis i skogar. - Feér, de är svåra att hitta. Det finns en fé i skogen till höger om grottutgången söder om Ruto. - Kom ihåg: Feér och Röda krukor kommer tillbaka när du startar om Zelda 2 med Reset-knappen. P-påsar kommer inte tillbaka. DEL 5 - PALATS KARTOR Totalt finns det sex stycken palats i spelet (Förutom sista palatset och Norra palatset så klart). För de första fyra måste du gå igenom varje rum och ta nödvändiga sakerna och spöa bossen. I vissa fall behöver du inte en viss sak men det kan vara en bra idé att ta den i alla fall.) I den här delen finns kartor som visar var nycklarna, låsen och bossen finns. Också, så berättar jag snabbaste vägen. Notera att varje rum är numrerat för din bekvämlighet och min. Förstår du? Bra. Bästa Vägen förklaring: N=Nyckel L=Lås V=Viktigt föremål B=Bossen PALATS 1: LJUS (Lyser upp grottor) 1 2 - 3 | | 4 - 5 - 6 - 7 - 8 | | 9 -10 -11 12 -13 -14 Nycklar finns i rum 2, 3, och 4. Lås finns i rum 6, 9, och 13. Ljuset är i rum 6. Bossen är i rum 14. Bästa Vägen: 1-5-4N-5-6LV-7-8-2N-3N-2-8-7-11-10-9L-10-11-7-8-12- 13L-14B. Andra speciella rum: 8: Fortsätt till höger när du kommer förbi hissen så hittar du en fé. Njut av den; det finns inga andra regulära palats med en fé. 9: Säg hej till din första Ironknuckle. Så spöar du den: Hoppa upp och hugg honom när du landar. Det hjälper att göra det i en korridor med lågt tak så att du inte hoppar för högt. Fortsätt processen tills han är besegrad. Du lurar riddaren till att flytta ner hans sköld, som tillåter dig att hugga högt. Det är vad BDSEI betyder. 10: Var försiktig på den kollapsande bron. Kom ihåg att bara rutor som du går på som ramlar sönder. P-påsen är lite som ett lockbete för att du ska falla ner i lavan och avlida, men ifall du är snabb och försiktigt så kan du försöka ta den. PALATS 2: KRAFT HANDSKEN (Tillåter dig att krossa stenar med ditt svärd) 1 | 2 - 3 - 4 - 5 - 6 | | 7 - 8 - 9 10 -11 | | 12 -13 -14 -15 16 -17 | 18 -19 -20 -21 Nycklar finns i rum 4, 10, 15, och 17. Lås finns i rum 5, 7, 9, och 20. Handsken är i rum 7. Bossen är i rum 21. Bästa Vägen: 1-6-11-16-17N-16-11-10N-11-6-5L-4N-3-2-9L-8-7LV-8-9- 12-13-14-15N-14-18-19-20L-21B. Andra speciella rum: 1: Var säker att du sticker Ironknuckle statyn i början - en Röd kruka ligger inuti statyn. Eller ifall du har otur en fiende. 5: De flygande huvudena kommer att ge dig problem, mest för att de stjäl dina hårt förtjänade erfarenhets poäng och livs energi av dig. Hursomhelst, gör ditt bästa för att döda dem. Trots att det ser ut som de hopar sig, finns det bara två av dem. De flyger ut genom ena väggen och kommer in genom den andra. Besegra båda två och de kommer inte tillbaka. 8: Akta dig för de fallande blocken. De kan göra två saker: först ger de dig en hemsk huvudvärk, också har de en otäck vana att fånga dig innanför deras skapade väggar. Mitt tips till Dig är att du springer igenom men ifall du har krafthandsken så vänta tills blocken är staplade tre stycken ovanpå varandra, förstör sedan blocken i din höjd och gå igenom tunneln du har skapat. PALATS 3: FLOTTE (Ger tillgång till Västra Hyrule) 1 | 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 | 8 - 9 -10 -11 -12 | 13 -14 -15 -16 Nycklar finns i rum 5, 7, 8, och 11. Lås finns i rum 9, 10, 12, och 13. Flotten är i rum 12. Bossen är i rum 16. Bästa Vägen: 1-2-3-4-5N-6-7N-6-10L-11N-12LV-11-10-9-8-9-13-14-15- 16. Andra speciella rum: 1: Igen, Röd kruka i Ironknuckle statyn. Var försiktigt för det kan komma ut en röd riddare istället. Du "behöver" inte använda Hopp magi för att komma över till rum 7. Du kan hoppa ifrån det lilla steget till det övre och gå vidare. Aah, en Blå Ironknuckle. De här killarna är riktigt jobbiga. I början är de rätt lugna men när du väl slår dem blir de GALNA. Och de börja kasta deras svärd som de skulle tjäna på det. Sköld magi kan vara bra att använda. Kom ihåg att du behöver Fé Magi för att överhuvud taget komma in i tredje palatset. Söder om Mido, hittar du en kyrkogård, och graven som skiljer sig ifrån alla andra är Kungens Grav. Gå direkt till söder om Kungens Grav, och du kommer att falla ner i ett hål med en passage som leder till tredje palatset till höger, men du måste använda Fé magi för att komma över den höga väggen. PALATS 4: STÖVLAR (Gör det möjligt för dig att gå på vissa vattenblock, Ger tillgång till femte palatset) OBS: En passage markerad som V är en-vägs. 1 | 2 - 3 - 4 - 5 | | 6 - 7 - 8 9 -10 -11 | | V 12 -13 -14 15 -16 -17 | V 18 -19 -20 -21 Nycklar finns i rum 2, 3, 8, 11, 17, och 21. Lås finns i rum 3, 4, 7, 12, 17, och 19. Stövlarna är i rum 17. Bossen är i rum 14. Bästa Vägen: 1-4-5-9-10-11N-10-16-17LV-16-20-21N-20-19L-18N-19- 15-9-5-4L-3NL-2N-3-7-8N-7L-6-12L-13-14B. Andra speciella rum: 1: Överraskning, överraskning! En till Röd kruka är i statyn. 4: Notera magikerna. Reflekt är avgörande ifall du vill komma igenom det här palatset. Ifall du besegrar en magiker så får du 100 poäng. 8: Kom i håg de flygande huvudena. De kommer att knuffa ner dig ifall du inte tar itu med dem. (Och glöm inte - statyn brevid nyckeln har en Röd kruka.) PALATS 5: VISSELPIPA (Ta bort den stora spindeln, ger tillgång till palats 6) 1 | 2 - 3 - 4 - 5 | 6 - 7 8 - 9 -10 -11 | | 12 -13 -14 -15 -16 -17 | | | 18 -19 20 -21 -22 -23 -24 | | 25 -26 27 -28 Nycklar finns i rum 3, 9, 16, och 18. Lås finns i rum 5, 6, 27, och 28. Visselpipan är i rum 27. Bossen är i rum 7. Bästa Vägen: 1-2-3-4-3N-4-5L-10-9N-8-14-13-20-21-22-23-24-17-16N- 17-24-23-28L-27LV-28-23-22-21-20-13-12-19-18N-19-12- 6L-7B. Andra speciella rum: 1: Tänk på detta: det FINNS INTE en Röd kruka i statyn här. 11, 15, 25, 26: Är onödiga rum. Det finns inget att hitta i dessa rum, så håll dig undan från dem. 3: Du måste återbesöka det här rummet för att få nyckeln. Du måste använda Fé magi för att komma över väggen, men du måste kunna använda ditt svärd för att få nyckeln. 16: Ifall du vill ha nyckeln i det här rummet, kan du inte närma dig den från vänster. En vägg sepererar de två sidorna av rummet, och nyckeln är på högra sidan. 22: Väggen bakom den Blåa Ironknuckle är FALSK. Den kanske ser äkta ut, och verkar vara äkta ifall du försöker gå igenom den, men ifall du hoppar in i väggen så uppenbarar sig en hemlig passage. PALATS 6: KORS (Avslöjar gömda fiender) 1 | 2 - 3 | 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 V | V 10 11 -12 V 13 -14 -15 -16 -17 -18 -19 V | V 20 21 22 -23 V | V 5 24 -25 -26 -27 En nyckel kan hittas i rum 9. Lås finns i rum 4, 5, och 9. Korset är i rum 9. Bossen är i rum 23. Bästa Vägen: 1-3-4L-5L-6-7-8-9LNV-8-7-6-5-10-13-14-15-16-17-18-19 22-23B. Andra speciella rum: 1: Gissa bara. 2: Det finns en 200-poängs P-påse i det här rummet. Den är inte nödvändig men du kanske vill kolla in den. 4: Hoppas att du har Magiska nyckeln. Ifall du inte har den, är det här så långt du kommer. Kolla in var du kan hitta Andra saker som är av intresse för att få reda på hur du får Magiska nyckeln. 8: Akta dig för det falska golvet. Det finns strax efter tredje Ironknuckle statyn. 9: Du måste slåss emot en annan Ironknuckle för att komma över. Den här är på en häst, som tredje palatsets boss. Kolla in Boss Strategier ifall du har problem med honom. 16: Nej, det är inte någon osynlig bro här. Endast din Fé magi kan ta dig över den här lava floden. (Och försök undvika träffar från Dödskalle Bollarna!) 19: Hoppa inte genast ner i hålet. På andra sidan, så vaktar en blå Ironknuckle en extralivs docka. Ta den - du vill inte lämna den i palatset när du en gång har klarat det. 22: Var säker att du har Fé magi redo att använda när du går ner här. Det är enda sättet att nå korridoren som leder till bossen. PALATS 7 Nej, jag ska inte rita ut en karta över HELA palatset. Att göra så vore ett totalt slöseri med tid, eftersom du inte ens behöver utforska hälften av det! I stället kommer jag att ge dig beskrivning hur du kommer till slutet. Ner ett rum, Vänster 1, Ner 1, Höger 2, Ner 1, Höger 1, Ner 3 (Den andra ett ner har en stor dödskalle boll - undvik den), Höger 1 Ner 1, Höger 2, Ner 1, Höger 1, *Ner 3, Vänster 1, Ner 1 (Falskt golv under femte blocket till vänster), Höger 1 (Var försiktig här!), Ner 1 (Genom det lilla hålet), Höger 2. Så klart, här är en del bra tips för det här palatset: -De flesta rummen är ganska lika. Använd denna kunskap, borde det vara lätt att klura ut saker som falska golv, Röda krukor etc. -Ifall du kommer till ett rum som ser ut som det bara är en smal hiss passage, försök tryck emot vänstra väggen. Den är falsk, då borde det finnas en Röd kruka i Knightbird statyn. -Var medveten om att alla fiender som du har sett förr är svårare än förut. Men de ger också mer erfarenhet. (Förutom för Döskalle Bollar, som ger mindre.) -Knightbirds. Som Geena Davis sa, "Be afraid. Be very afraid." -På svenska, "Var rädd. Var väldigt rädd." De här killarna är precis som Blåa Ironknuckles förutom att de kan hoppa, och tål mer stryk, och de är en riktig plåga. Sköld magi är ett måste när du försöker besegra de här killarna. (Det riktigt sorgliga är att de ger mindre erfarenhet än Ironknuckles! Snyft!) DEL 6 - BOSS OCH FIENDE STRATEGI I den här sektion ska jag lära dig hur du besegrar varje boss i spelet, och andra svåra fiender i spelet. HORSEHEAD = HÄSTHUVUD (Palats 1 bossen): Hoppa upp och hugg hans huvud hoppa sen tillbaka för att undvika hans klubba. Repetera tills han är död. HELMETHEAD = HJÄLMHUVUD (Palats 2 bossen): Samma sak som Häst Huvudet, förutom att du inte behöver hoppa så högt och du måste se upp för de andra huvudena som skjuter emot dig. IRONKNUCKLE (Palats 3 bossen): Använd nedåtstöt på området mellan Ironknuckle och hästen ett par gånger för att få han av hästen. Sedan BDSEI. CAROCK (Palats 4 bossen): Använd Reflekt magin, gå till vänster slutet på skärmen och ducka. Carock gör resten åt dig! GOOMA (Palats 5 bossen): Träffa honom i mittsektionen, sedan hoppa iväg från honom. Det kan ta ett tag att få den rätta timingen, men det borde inte vara ett problem ifall du kan använda Liv magi en gång. BARBA (Palats 6 bossen): Stanna på den högra ön. När Barba reser sig upp, gå nära (och jag menar NÄRA - nästan huggandes saken), hoppa upp och hugg honom i huvudet. Du behöver Hopp magi för att nå honom. THUNDERBIRD (Palats 7 bossen Nr. 1): Använd Dunder magi för att exponera hans huvud (Notera - du måste göra det när han dyker upp - INTE bara när hans energi mätare dyker upp. Kom i håg, ifall du misslyckas är du av med hälften av din magi!). Hans huvud är hans svaga punkt. Elden han kastar borde inte vara så svår att undvika - var säker att du inte hamnar direkt PÅ Thunderbirds huvud. Det är en säker träff där. LINKS SKUGGA (Sista bossen!): Nåväl jag kunde säga BDSEI men det fungerar inte alltid. Det bästa är att sätta dig i vänstra hörnet och huka dig ner hugga med svärdet hela tiden. Kom ihåg: Med 8 Magi behållare, borde du kunna använda Sköld magi och ha tillräckligt med magi för 2 doser av Liv, så att du verkligen har 14 Hjärt behållare! En annan grej att titta efter är när skuggan hoppar - kan du få en bra träff när han landar ifall du är snabb. Och nu, här är hur du handskas med andra icke-bossar fiender som kanske ger dig en huvudvärk: STALFOS: Träffa deras ben. Lätt när du väl vet vad du ska göra. DARIA: (Yx kastare): Det beror på. För den orange är det lätt: Slå till och tillbaka, slå till och tillbaka. För röda använd BDSEI. hoppa upp när Daria kastar en yxa. IRONKNUCKLE: (Det är BDSEI, folk) Hoppa upp för att lura Ironknuckles placering av skölden, hugg honom när du landar. Även de blåa besegras av den här taktiken. DÖSKALLE BOLLAR: Hugg. Hugg. Hugg lite mer. Även fast du har Attack nivå 8 tar det 11 träffar för att besegra honom! Det hjälper ifall du har nedåtstöten för att besegra honom. ÖDLEMÄN: BDSEI. Speciellt emot den orange sorten. Blå sorten borde behandlas som en Röd Daria. DOOMKNOCKERS (Palats 4 Magiker): Reflekt. Ducka. GORIYAS (Bumerang kastare): Ifall du har nedåtstöt, använd det! Dessa killar kan inte kasta deras bumeranger rakt up. I annat fall hugg hela tiden och flytta din sköld och skydda dig emot bumerangerna som de kastar iväg. Kom ihåg att vissa fiender (t ex fält fiender runtom Nabooru) kan bara bli skadad med elden från Eld magin. DEL 7 - NIVÅER OCH ERFARENHET Zelda II inbegriper Roll-Spels-liknande del till spelet: De flesta fiender ger erfarenhet när du besegrar dem som tillåter dig att bli starkare i tre områden: Liv, Magi och Attack. Deras förklaringar är: LIV: Desto högre nivå, ju mindre skada tar du från en träff. MAGI: Desto högre nivå, ju färre magi poäng tar det för att använda en specifik trollformel. (Varje magi behållare har 16 magi poäng.) ATTACK: Desto högre nivå, ju färre träffar kan andra fiender ta. Här är en tabell av varje nivå och erfarenheten som behövs för att öka varje attribut: NV | LIV | MAGI | ATTACK ----|------|-------|------- 2 | 50 | 100 | 200 3 | 150 | 300 | 500 4 | 400 | 700 | 1000 5 | 800 | 1200 | 2000 6 | 1500 | 2200 | 3000 7 | 2500 | 3500 | 5000 8 | 4000 | 7000 | 8000 Allting utvecklat över 8 (vilket kräver 9000 poäng) är värt ett extra liv. Med andra ord, uteslutande Avbryt (se nedanför) nivå upp schemat kommer att vara (L=Liv, M=Magi, A=Attack) L, M, L, A, M, L, A, M, L, A, M, L, A, M, L, A, M, L, A, M, A. Också kom i håg att du kan avbryta nivå-ups. Ifall du har tillräckligt med erfarenhet för att få upp uppgraderingsskärmen och du inte vill uppgradera då utan vänta och samla erfarenhetspoäng, välj Avbryt. När det är gjort går du till nästa nivå. (Du kanske undrar hur jag klarade av att klura ut magi kraven för ALLA trollformler och ALLA nivåer... se nedanför) DEL 8 - MAGI Link kan lära sig ett total av 8 trollformler i spelet. Medans den första (Sköld) är gratis, så måste du arbeta för de andra sju. Här berättar jag hur du får varje trollformel, vad den gör, och Magi Poäng kraven för varje trollformel. Först här är beskrivningen hur du hittar varje trollformel. SKÖLD: Hitta huset i Rauru som erbjuder det. Det är allt. HOPP: Hitta Trofén i grottan norr om Norra palatset. Ta den till Ruto och ge den till en ung kvinna för trollformeln. LIV: I det tredje "öppna" huset i Saria, titta under bordet genom att gå fram och trycka på A eller B och Link borde säga "Jag hittade en spegel." Ta den till den unga kvinnan som har tappat bort hennes spegel. Hon låter dig komma in i huset och som vanligt finns byns vise man nere i källaren och ger dig magin. FE: Hitta medicinen i en träsk grotta (Den som är blockerad av ett stenblock) och ta det till staden Mido. Trollformeln kommer vara din. ELD: I Nabooru, möter du en kvinna som är törstig. Inte så långt från henne är en fontänt. "Tala" med fontänen och gå tillbaka till kvinnan, och hon låter dig komma in och få Eld magin (Ironiskt att ge någon vatten och få eld tillbaka! ) :) REFLEKT: Rädda barnet från grottan på Labyrint-Ön. Gå till Darunia, och du kommer att bli belönad för dina heroiska ansträngningar med trollformeln. SPELL: I den dolda staden Nya Kasuto. Hitta ett tomt stort hem med en eldstad. Ställ dig vid eldstaden och tryck uppåt, och du går in i ett rum där du hittar Spell magin. DUNDER: Gå till spökstaden gamla Kasuto. Den ligger västerut om sjätte palatset. Det palatset som ligger vid de tre stenarna som du blåser i flöjten för att få fram. Gå in i första huset och få Dunder magin. (Efter det, lämna staden. Det finns inget annat av intresse där.) Nu, till kostnaden och effekten för varje trollformel: Magi Nivå TROLLFORMEL| EFFEKT | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 -------|---------------------------------|---|---|---|---|---|---|--- Sköld |1/2 skada på Link för en skärm | 32| 24| 24| 16-------------> Hopp |2x hopp höjd för en skärm | 48| 40| 32| 32| 32| 20| 16| 8 Liv |Helar 3 Hjärt Behållare | 70| 70| 60| 60| 50---------> Fé |Förvandlas till fé på en skärm | 80| 80| 60| 60| 40---------> Eld |Skjuta eld på en skärm |120| 80| 60| 30| 16---------> Reflekt|Reflektera magi för en skärm |120|120| 80| 48| 40| 32| 24| 16 Spell |Slumpmässiga effekter |120|112| 96| 80| 48| 32| 24| 16 Dunder |Ha ihjäl alla fiender på skärmen |120|120|120|120|120|120|100| 64 DIN SPELSKÄRM Uppre vänstra hörnet: Svärd ikon & ett nummer brevid: Detta är Attack nivån. Till höger om Attack nivån: "MAGI--1": Detta är Magi nivån. Alldeles nedanför "MAGI--1" texten: "M [] [] [] []": Detta är Magi poängen som är kvar. Topp centrum: "LIV--1": Detta är Livs nivån. Alldeles nedanför "LIV--1" texten: "L [] [] [] []" Detta är Livs poängen som är kvar. Topp högra: " NAST" = NÄSTA "0000/0000": Första raden med nollor representerar Links Erfarenhet poäng Andra raden med nollor under "NAST" representerar Erfarenhet poängen som krävs för att höja nivån DETTA HÄNDER NÄR DU HÖJER DIN NIVÅ Attack: När du höjer denna nivå, kan du tillfoga mer skada på fienden i en attack. Magi: Varje gång du höjer denna, magi poängen som behövs för en trollformel sjunker när magi används. Liv: Links skydds kraft. Mängden skada Link från från en fiende minskar när Liv nivån ökar. Link återställs när du höjer Magi och Liv poäng. Men, han måste finna behållare någonstans för att höja maximala poäng värdet. DEL 9 - OFTA FÖREKOMMANDE FRÅGOR Nåja, dessa är inte riktigt FÖREKOMMANDE frågor, men du kanske funderar över de här frågorna så jag kände att jag skulle ta med dem här och nu. F=Fråga S=Svar F: Varför kan jag inte ta mig till Death Mountain = Döds Berget? S: Bron i Saria som förbinder Döds Berget med resten av världen kan bara användas ifall du har talat med Bagu. Hans hus finns i den övre skogen öster om träsket. Tala med honom, gå sedan tillbaka till Saria. Tala med flodvakten, och han låter dig komma över bron. En liten karta över området: F=Flod G=Gräs S=Skog V=Väg T=Träsk B=Bagu Kartan kan se komplicerad ut men rita annars upp på ett papper och jämför med var ni är så hittar ni nog hem till Bagu. Så här ser det ungefär ut på din skärm när du står på rutan med Bagus hus. Har du tur kanske han bjuder dig på några baguetter också. :) [T][G][G][G][S][S][S][S][S][S][S][S][S][S] [G][G][S][S][S][S][S][B][S][S][S][S][S][S] [G][S][S][S][S][S][S][S][S][S][S][S][S][G] [G][S][S][S][S][S][S][S][S][S][V][V][V][V] [G][G][S][S][V][V][V][V][V][V][V][S][S][S] [G][G][G][V][V][S][S][S][S][S][S][S][S][S] [G][G][V][V][G][G][G][G][G][G][S][S][S][S] [F][F][V][F][G][G][G][G][G][G][S][S][S] [G][G][V][F][F][F][F][G][G][G][G][S][S] F: Hur kommer det sig att jag aldrig kommer förbi andra palatset eller inte får hammaren? S: Många spelare kör fast efter första palatset, helt enkelt för att de rusar genom spelet och inte tar tid att bygga upp deras nivåer. Försök att besegra lite lättare fiender och bygg upp attack, hjärt och magi nivån. Det hjälper en del. F: Häftigt! Jag hittade en extralivs docka i fältet! Ska jag ta den? S: NEJ! LÄMNA DEN IFRED!!! Det finns bara 5 extralivs dockor i hela spelet. En är i västra träsket en ruta ner och till vänster om stenblocket som blockerar grottan där medicinene finns. En annan är i öknen nära Maze Island, i en smal återvändsgränd norr om oceanen. En tredje docka är i träsket av sydöstra Hyrule. De andra två är i det sjätte och sjunde palatset. Ifall du hittar en extralivs dock tidigt i spelet, TA DEN INTE! Som de flesta andra saker, dockor kommer inte tillbaka när du trycker på Reset-knappen. Det är mycket bättre att spara dem till sista palatset, där du utan tvekan kommer att behöva dem! F: Var är bästa stället att bygga upp erfarenhet? S: Tidigt i spelet, slåss mot de svaga fienderna i träsket i västra Hyrule. Mitt i spelet, slåss emot de starka fienderna i öknen söder om Mido. Sent i spelet, besegra svaga fiender i skogen sydöst om Hyrule. F: Åh, nej. Det är mitt sista liv, och jag är vid palats bossen, men jag har bara tillräckligt med magi för endera Liv magi eller Sköld magi, men inte båda. Vilken ska jag använda? S: Sköld magi. Genom att använda Sköld, dubblerar du effektivt mängden liv du har. Det är väldigt viktigt att veta. (Du borde använda Sköld magi när du slåss mot ALLA bossar.) F: Jag kommer till en skärm jag inte har en aning om. Borde jag använda Sköld magi? S: Nej. Inte än, åtminstone. Använd aldrig Sköld i ett outforskat område bara för att finna att det var helt tomt. Inte en bra tanke, va? DEL 10 - ALLMÄNA TIPS -För att få nedåtstöten, gå till Mido och använd Hopp magi för att kunna hoppa upp till skorstenen på kyrkan och gå ner i skorstenen och gå ner i källaren och få nedåtstöten av riddaren. -För att få uppåtstöten, gå till Darunia. (Darunia ligger norr om Naboru.) Gå till sjätte huset från början av staden. Det är grönt och har en skorsten. Använd Hopp magi och hoppa i skorstenen och gå ner i källaren och få uppåtstöten av riddaren. -Ifall du kommer över en Röd kruka, var säker att använda de magier som du behöver under tiden din magi mätare fylls på. Välj Liv magi och tryck på SELECT (=VÄLJ) som en galning. Du kommer inte bara att fylla på din energi, utan din magi kommer att fyllas på nästan tills du har fullt! -Lita inte alltid på din förmåga att kasta ditt svärd när du har fullt liv. Särskilt sent i spelet, fiender blir inte skadade av det kastade svärdet. Lär dig att slåss i trängda situationer. -Kom i håg att när du träffar en fiende blir det förstenat en liten stund, och du tar ingen skada medans det är förstenat. -Ifall och när du har klarat spelet, har du förmågan att spela det igen. När du gör så, notera alla saker (palats prylar, Hjärt behållare, etc.) kommer att försvinna och du måste hitta dem igen. Du har kvar alla trollformler och samma nivåer. Vid det här laget är början av spelet lätt. (Också, klara ett palats betyder extra liv!) -Ifall du vill uppleva den här överlägsenheten utan klara spelet, gör då så här: Spela spelet som du skulle, men utan att besegra bossen. När du har hittat alla saker och har nivå 8 I attack, magi och liv, spela om spelet igen. Det blir så lätt! :) DEL 11 - RESPLAN Här är en grundläggande genomgång av stegen du ska ta i ordning att klara spelet och rädda Hyrule. Kom ihåg att det här inte täcker nivå-upps - du borde stanna så ofta som du behöver för att bygga upp dina nivåer. Jag har delat upp spelet i Tidigt, Mitten och Senare områden. START-TIDIGT SPEL Skaffa Magi Behållare Gå till Rauru Få Sköld Magi Ta grottan till nordöstra öknen Skaffa Hjärt Behållare Klara av första palatset (Få ljuset) Ta grottan till fastlandet Hämta Trofén ifrån grottan Gå till Ruto Få Hopp Magi Ta grottan till träsket Tala med Bagu Gå till Saria Hitta Spegeln under bordet Få Liv Magi Gå till Döds Berget Få Hammaren Få Magi Behållaren Få Medicinen Få Hjärt Behållaren Gå till Mido Få nedåtstöten Få Fé Magi Klara andra palatset (Få Krafthandsken) MITT I SPELET Gå till Kungens Grav Ta grottan till södra ön Klara Ö-palatset (Få Flotten) Gå till Östra Hyrule Gå till Nabooru Hitta vatten (Vid fontänen) Få Eld magi Ta grottan till norra fastlandet Gå till Labyrint Ön Rädda barnet Gå till norra fastlandet Gå till Darunia Få Reflekt Magi Få uppåtstöten Gå till Labyrint Ön Få Magi Behållare Klara fjärde palatset (Få Stövlarna) Få Hjärt Behållare Klara femte palatset (Få Visselpipan) SENT I SPELET Besegra Flod Djävulen Ta grottan till mellersta-östra skogen Gå till den dolda staden nya Kasuto (Se "MAGI BEHÅLLARE" för karta) Få Magi Behållare Få Spell Magi Få Magiska Nyckeln Ta grottan till fastlandet Få Hjärt Behållare Gå till spökstaden gamla Kasuto Få Dunder Magi Klara sjätte palatset (Få Kors & ett extraliv) Hämta alla extralivs dockor Ta grottorna och lava vägarna till palatset Klara sjunde palatset SLUT PÅ SPELET DEL 12 - GAME GENIE KODER Okej, för alla er fuskare där ute, här är en lista över Game Genie koder för att hjälpa er. Koderna är samma som du hittar i Game Genie kodboken som du får på köpet med Game Genie. SZKGKXVX Oändligt med liv PASKPLLA Starta med 1 liv TASKPLLA Starta med 6 liv PASKPLLE Starta med 9 liv AZUOLIAL Högre hopp OYKEEVSA+NPKEOVVA Byt ut Sköld magi emot Eld magi LYKEEVSA+VAKEOVVE Byt ut Sköld magi emot Spell magi LZKEEVSA+OPKEOVVA Byt ut Sköld magi emot Fé magi IIKEEVSE+VAKEOVVE Byt ut Sköld magi emot Liv magi VTKEEVSA+OPKEOVVA Byt ut Sköld magi emot Dunder magi The Legend of Zelda is a trademark of Nintendo of America Inc. Ifall du vill ha koder till Zelda 1 eller andra spel så besök Galoobs hemsida på http://www.galoob.com Koden "Byt ut Sköld magi emot" betyder att när du lär dig Sköld magi, så använder du egentligen en annan magi istället för Sköld magi. Det kommer att ta samma mängd magi som Sköld magin men det kommer att ha samma effekter som den nya magin. Du kommer att lära dig den rätta Sköld magin i staden där du egentligen lär dig din nya magi. Så ifall du väljer att byta ut Sköld magi emot Eld magi så kommer du att lära dig Sköld magi på stället där du vanligtvis lär dig Eld magi. ======================================================================= Ett stort tack till Shigeru Miyamoto för hans arbete inom TV-spelsbranschen. Han är den bästa TV-spelsskaparen någonsin! Tänk på att det blir roligare att klara spelet på egen hand utan hjälp av någon guide, men ifall ni kör fast så kan ni ta hjälp av guiden. Denna guide är översatt och komponerad av mattiac@usa.net